سونی اعلام کرده است که در حال توسعه یک استیک مبارزهای (Fight Stick) اختصاصی است که به طور کامل توسط تیم داخلی این شرکت طراحی شده است. این دستگاه که در حال حاضر با نام رمز «پروژه دیفاینت» (Project Defiant) شناخته میشود، در رویداد State of Play پلیاستیشن که در تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۲۵ برگزار شد، معرفی شد. سونی تأیید کرد که این استیک مبارزهای بیسیم با تأخیر بسیار پایین (low latency) در سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه خواهد شد. هنوز اطلاعاتی درباره قیمت این دستگاه منتشر نشده است.
ادوین فو، معاون توسعه محصول در سونی اینتراکتیو انترتینمنت (Sony Interactive Entertainment)، درباره ویژگیهای این محصول توضیح داد: «پروژه دیفاینت یک استیک مبارزهای دیجیتال با کیفیت بالا است که به طور اختصاصی توسط تیم سونی طراحی شده است. این کنترلر مجهز به یک استیک (joystick) با گیتهای محدودکننده قابل تعویض است که بدون نیاز به ابزار میتوان آنها را به شکلهای مختلف (مربع، دایره یا هشتضلعی) تغییر داد. همچنین، این دستگاه دارای دکمههایی با سوئیچهای مکانیکی است که حس کلیک دقیق و پاسخگویی سریع را ارائه میدهند. علاوه بر این، یک تاچپد مشابه کنترلر دوالسنس (DualSense) در این استیک تعبیه شده است. طراحی این کنترلر بهگونهای است که ارگونومیک و مقاوم باشد و برای استفاده در جلسات طولانی و شدید بازیهای مبارزهای مناسب باشد.»
فو همچنین به قابلیتهای کاربردی این دستگاه اشاره کرد: «برای راحتی کاربران، پروژه دیفاینت دارای یک محفظه داخلی برای ذخیره گیتهای محدودکننده و آداپتور USB پلیاستیشن لینک است. این ویژگی حملونقل دستگاه را آسانتر میکند. علاوه بر این، کاربران میتوانند با فشار دادن و نگه داشتن دکمه PS روی استیک، کنسول پلیاستیشن ۵ را بهصورت بیسیم از حالت استراحت خارج کنند.»
استیک مبارزهای چیست؟
استیک مبارزهای (Fight Stick یا Arcade Stick) یک کنترلر تخصصی است که بهویژه برای بازیهای مبارزهای (Fighting Games) مانند Street Fighter، Tekken یا Mortal Kombat طراحی شده است. این دستگاهها معمولاً شامل یک جویاستیک (برای حرکت کاراکتر) و چندین دکمه (برای انجام حرکات و ضربات) هستند که چیدمان آنها شبیه ماشینهای آرکید قدیمی است. استیکهای مبارزهای به دلیل دقت بالا و حس نوستالژیک، مورد علاقه گیمرهای حرفهای و طرفداران بازیهای مبارزهای هستند.
اهمیت پروژه دیفاینت:
این اولین باری است که سونی بهصورت داخلی یک استیک مبارزهای طراحی میکند. پیشتر، شرکتهای ثالث مانند Hori، Mad Catz یا Razer استیکهای مبارزهای سازگار با پلیاستیشن تولید میکردند، اما پروژه دیفاینت نشاندهنده تلاش سونی برای ارائه یک محصول رسمی و باکیفیت است که مستقیماً با اکوسیستم پلیاستیشن (بهویژه PS5) یکپارچه باشد. این حرکت میتواند رقابت را در بازار کنترلرهای تخصصی افزایش دهد و تجربهای یکپارچهتر برای کاربران پلیاستیشن فراهم کند.
چشمانداز و تأثیر در بازار:
معرفی پروژه دیفاینت نشاندهنده تعهد سونی به جامعه گیمرهای حرفهای و طرفداران بازیهای مبارزهای است. با توجه به رقابت فزاینده در این حوزه (مانند تلاشهای اپل برای بهبود سیری در ایرپادز و اپل واچ، که در مقاله قبلی ذکر شد)، سونی با این محصول سعی دارد جایگاه خود را در بازار تجهیزات گیمینگ تقویت کند. عرضه در سال ۲۰۲۶ به این معناست که سونی زمان کافی برای آزمایش و بهینهسازی این دستگاه دارد، اما عدم اعلام قیمت و مدلهای خاص ممکن است نشاندهنده مراحل اولیه توسعه باشد.
ارتباط با رویداد State of Play:
رویداد State of Play پلیاستیشن معمولاً برای معرفی بازیها و سختافزارهای جدید استفاده میشود. رونمایی از پروژه دیفاینت در این رویداد نشان میدهد که سونی این محصول را بخشی کلیدی از استراتژی آینده خود برای پلیاستیشن میداند. احتمالاً در رویدادهای بعدی، مانند State of Play یا آنپکد بعدی سونی، جزئیات بیشتری درباره این استیک اعلام خواهد شد.